Kasvomaskien jakelupisteitä lisättävä Vantaalla

Kasvomaskeja pöydällä.

Vantaan kaupunki on jo jonkin aikaa jakanut maksuttomia kasvomaskeja vähävaraisimmille ja haavoittuvimmassa asemassa oleville kaupunkiin sijoitettujen jakelupisteiden kautta. Alueellisesti katsottuna ilman omaa jakelupistettä on kuitenkin jäänyt isojakin alueita.

Koko maata koskevan kasvomaskisuosituksen sekä 13.3. voimaan astuneen HSL:n julkisen lähiliikenteen maskipakon käytännön toteutumisen vuoksi maskien maksuton jako on ehdottoman tärkeää, jotta kenelläkään syy maskittomuuteen ei olisi heikko rahatilanne. On myös äärimmäisen hienoa, että jakelupisteissä ei vaadita minkäänlaista köyhyystodistusta. Näin maskijako on vähemmän leimaavaa ja nopeammin sujuvaa.

Tällä hetkellä maskeja jaetaan Vantaalla yhteensä seitsemässä paikassa; Hakunilassa, Länsimäessä, Koivukylässä, Myyrmäessä ja kolmessa eri pisteessä Tikkurilassa. Jakelupisteiden suunnittelussa alueiden tasavertaisuus ei näy parhaalla mahdollisella tavalla. Jakelupisteitä ei löydy esimerkiksi lainkaan Korsosta, Martinlaaksosta tai Kivistöstä.

Peräänkuulutamme yhdenvertaisuuden tärkeyttä vähävaraisille suunnatun maskijakelun pisteiden sijoittamisessa. Korson, Martinlaakson ja Kivistön on ehdottomasti saatava omat maskijakelun pisteensä, jotta mahdollisimman harvalle tulisi tarvetta erikseen matkustaa hakemaan maskeja. Maskit kaupunkilaisille kävelyetäisyydellä!

SKP:n Korson osasto

Elmon hanketta vietävä yhä eteenpäin

Elmon asemapiirustus. Kuvankaappaus kaupungin asiakirjasta.

Korson ja Koivukylän rajaseuduille suunniteltu Elmon urheilunpuiston hanke sai taas vihdoin tuulta alleen, kun vapaa-ajan lautakunta hyväksyi hankkeen osaksi Vantaan lähivuosien liikuntapoliittisia linjauksia. SKP:n Korson osaston mielestä nyt on pidettävä huoli siitä, että hanke tällä kertaa todella etenee.

Urheilupuiston hanketta on suunniteltu jo vuosikymmeniä. Korson ja Koivukylän suuralueiden asukkailta puuttuu etenkin lähellä olevat sisäliikuntamahdollisuudet, ja siksi hankkeen eteneminen lautakunnassa on tervetullut asia. Elmon urheilupuiston yleissuunnitelma ja uimahallin hankesuunnitelma siirtyvät seuraavaksi teknisen lautakunnan käsittelyn alle.

Vaikka liikuntamahdollisuuksien lisääminen itsessään on todella tarpeen, niin Vantaalla olemassa olevien ja tulevien urheilupuistojen nimi ei kuitenkaan palvele tarkoitustaan erityisen hyvin. Kilpailumielisyyden sisältävän urheilun edistämisen sijaan pitää puhua liikunnan ja liikkumisen mahdollisuuksien lisäämisestä. Siksi mielestämme pitääkin käyttää ennemmin liikuntapuiston käsitettä. Julkisten liikuntapaikkojen ei tule palvella etupäässä kilpaurheilua.

Parannettavaa on tämän lisäksi ainakin siinä, miten kaikissa kaupungin hankkeissa tulisi huomioida alueen saavutettavuus joukkoliikenteellä ja kehittää alueen suunnitelmien ohella joukkoliikenneyhteyksiä, jotta parkkipaikkojen tarvetta, ja siten yksityisautoilua, voidaan vähentää.

Liikuntapaikkojen suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitava luontoarvot. Lisäksi koko kaupungin kannalta edullisempi ja turvallisempi rakentaminen voitaisiin taata, mikäli Vantaalla olisi kaupungin oma rakennusliike, joka vastaisi kaupungin hankkeiden rakentamisesta.

SKP:n Korson osasto

Linkki Elmon asemapiirustukseen ja hankkeen suunnitelmaselostukseen.

Korson alueen kunnossapitoon panostuksia!

Vantaan Korson julkisten tilojen, katujen ja esimerkiksi bussipysäkkien kunnossapidon tila on heikentynyt. Varsinkin rautatieaseman ympäristön, rappusten ja alikulun siisteyttä on todella varaa parantaa. Alueen asukkaat ovat toivoneet kiinteistöhoidon resurssien lisäämistä jo pidemmän aikaa.

Paremmassa kiinteistöhoidossa on kyse ennen kaikkea asukkaiden viihtyvyydestä ja hyvinvoinnista sekä myös keskusta-alueen vetovoimasta. Kunnossapidon ja kiinteistönhoidon laiminlyönnit vaikuttavat suurilta osin siihen vaikuttaako Korson keskusta luotaantyöntävältä vai kiinnostavalta.

Siksi keskustan kehittämisen suhteen olisi tärkeää aloittaa pienemmistä toimista kuin vatvoa loputtomiin keskustan uudisrakentamista, jonka projekti on jo vuosikaudet pyörinyt paikallaan. Ylipäätään on kyseenalaista onko vetovoima kiinni siitä, että saadaanko alueelle lisää korkeita taloja.

SKP:n Korson osasto vaatii, että Vantaan kaupunki lisää julkisen kiinteistöhoidon resursseja, ohjaa niitä nykyistä enemmän myös Korson alueelle eikä ulkoista kiinteistöhoitoa yksityisille yrityksille. Resurssien lisäämisellä on työllistävä ja vantaalaisten hyvinvointia lisäävä vaikutus, joka vähentää kuluja Kela-sakkomaksujen ja muiden työttömyyden aiheuttamien kustannusten pienenemisen kautta.

SKP:n Korson osasto

Naisten palkkatasa-arvon puolesta

Suurlakko toi naisille äänioikeuden. Äänioikeuden lisäksi naisyhdistys oli vuonna 1884 linjannut yhdeksi tavoitteekseen naisten palkka tasa-arvon. Yhteiskunnassa on kuljettu tsaarin ajoista jo hyvän matkaa, mutta silti naisten palkka tasa-arvon vaatimukset odottavat yhä täyttymistään.
Suomi on yksi maailman rikkaimmista maista ja ylpeilee edistyksellisyydellään sekä tasa-arvollaan, muttei silti ole kyennyt toteuttamaan palkkatasa-arvoa. Vuosikymmeniä jatkuneet pelkät puheet ilman niiden toteuttamista ovat kuin isku vasten kasvoja niille naisvaltaisten matalapalkka-alojen naisille ja miehille, jotka tekevät arvokasta työtä pitäen huolta suomalaisen hyvinvointivaltion rakentajasukupolvesta. Myös tulevaisuuden rakentajat ja me kaikki, jotka tänä päivänä pidämme yllä hyökkäyksen kohteena olevan hyvinvointivaltion rippeitä, tarvitsemme heidän työtänsä sekä huolenpitoansa.

Naisen euro on uhä vain 82 senttiä. Puheiden sijasta tarvitaan tekoja.

Palkkatasa-arvon aikaansaaminen kuuluu sekä työmarkkinajärjestöille ja työnantajille, että hallitukselle ja lainsäätäjälle. Asiaa ei saa vain sysäillä ratkaisijalta toiselle. SKP:n Uudenmaan piirijärjestö tukee Tehyn ja Superin ehdotuksia yleisten palkankorotusten lisäksi tulevasta vuotuisesta tasa-arvoerästä, jota toteutettaisiin 10 vuoden ajan.
Tarvitaan kuitenkin vauhtia ja lisää toimia naisten palkkatasa-arvon saavuttamiseksi. Myös valtiovallan on ryhdyttävä vaikuttaviin palkkatasa-arvotoimiin työmarkkinajärjestöjen lisäksi. Lakia naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta on palkkatasa-arvon edistämiseksi parannettava ja monien sen kohtien rikkominen on kriminalisoitava. Rikoslain työsyrjintä- ja kiskonnantapainen työsyrjintä-säännökset on uudistettava paremmin vastaamaan naisten palkkatasa-arvon rikkomisten rangaistavuutta ja viimeksi mainittu rangaistusnormisto on muutettava törkeäksi työsyrjinnäksi, jossa kiinnitettäisiin huomiota rikkomisella tavoiteltuun hyötyyn.
Tarvitaan pakottavia minimipalkkamääräyksiä naisten palkkatasa-arvon edistämiseksi, joilla asetettaisiin alarajoja suhteessa miesten vastaavaan palkkaukseen ja miesten ja naisten ammattien vastaavuuden tai vaativuuden arviointisäännöksiä ja palkka-avoimuuden ja vuotuisten palkka-arviointien toteuttamista sekä työehto- ja virkaehtosopimusmääräysten sukupuolivaikutuksien arviointeja, (suvaus).
Julkisten hankintojen kilpailutuksessa on huomioitava myös, miten hyvin naisten palkkatasa-arvon vaatimuksia on toteutettu.
Työehtosopimusneuvottelujen liittokierroksen avaus ei riitä kompensoimaan kiky-politiikan tappioita työntekijöille eikä palkkaeriarvoisuuden kaventamiseen. Sopimuskierroksen avaus ei voi sitoa vielä neuvottelevien ammattiliittojen käsiä huonoihin ratkaisuihin. Liittojen on toimittava itsenäisesti oman ammattialan työntekijöiden aseman korjaamiseksi. Kaikille aloille yhteisiä tarpeita ovat talkoopäivien poistaminen ja sotu- maksujen kompensaatio.
Erityisen tärkeää on se, että julkisen sektorin naisvaltaisten alojen sopimuksilla voidaan nyt korjata palkkatasa-arvon paha vääristymä. Julkisen sektorin palkkatason korjaaminen sekä tasa-arvon toteuttaminen edellyttää rahoituksen turvaamista ja se on siten myös hallituspoliittinen kysymys. Julkisen talouden kuntoon saattaminen edellyttää pääomaverojen tuntuvaa kiristämistä ja kuntien valtionosuuksien lisäämistä. SKP:n Uudenmaan piirijärjestö tukee naisvaltaisten matalapalkka-alojen neuvottelutavoitteiden toteuttamista. Tuemme myös mahdollisia työtaistelutoimia jollei neuvotteluteitä asiaa saada korjattua. Vaadimme myös muiden alojen solidaarisuutta taistelulle tasa-arvon puolesta. Kyseessä on työläisten yhteinen asia!

SKP:n Uudenmaan piirijärjestön Piirikomitea 8.3.2020

SKP:n vaaliohjelma, tiekartta tasavertaisempaan yhteiskuntaan

SKP:n vaaliohjelma kartoittaa tietä tulevaisuuteen.

Eduskuntavaaleissa 19.4. on tarjolla myös toisenlaista politiikkaa, jota valtapuolueet ovat Suomessa harjoittaneet.

Pienpuolueet on suljettu tehokkaasti tiedotuksen ulkopuolelle niin Ylessä kuin lehdistössäkin. Uudenlaisia ratkaisuja yhteiskunnallisten ongelmien voittamiseksi ei haluta keskusteluun.

Esimerkiksi johtava lehdistö, esim. Helsingin Sanomat, on ollut kovin huolissaan uutisten oikeellisuudesta. Eikö yhtä epärehellistä ole olla tietoisesti kertomatta asioista.

SKP:n vaaliohjelman voit lukea seuraavasta linkistä:https://www.skp.fi/ohjelmat