Taistelu lähipalveluista on jälleen käsillä

Kuva Ei leikkirahaa -mielenosoituksesta ja sen yläosassa lisätty 'Aluevaalit 2022' -teksti punaisella pohjalla.

Merkittävä osa kuntapalveluista, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi, siirtyvät uusien hyvinvointialueiden harteille vuoden 2023 alusta lähtien. Verrattain ripeä sote-uudistuksen läpimeno eduskunnassa tällä hallituskaudella on ollut helpotus monille poliitikoille, mutta asukkaiden ja sote-alan henkilöstön kannalta isointa ongelmaa uudistus ei kuitenkaan ratkaise. Palvelut tarvitsevat yksinkertaisesti lisää rahaa. Sitä ei uusi hallintorakenne tuo.

Marinin hallituksen sote-uudistukseen ja uuteen hallintorakenteeseen liittyy monia isoja ongelmia. Soten rahoitusmalliin on sisäänrakennettu leikkuri, joka huomioi palvelutarpeen kasvun hyvinvointialueilla vain 80 prosenttisesti. Tämä on ihmisten ja palvelujen kannalta vaarallinen siirto, joka sementoi entisestään pitkään jatkunutta palvelujen aliresurssointia. Sisäänrakennettu leikkuri myöskin päästää poliitikot päättäjän vastuusta, kun leikkaus tapahtuu automaattisesti ilman erillistä päätöstä. Siksi tuleva malli on varmaan leikkaajien mielestä mainio.

Demokratian kannalta sote-uudistus on kohtalokas. Kun palvelujen järjestäminen ja päätöksenteko siirtyy kunnilta isommille alueille, on lähidemokratian toteutuminen jatkossa hankalampaa. Säästöpaineiden takia ihmisistä etääntyy palvelut ja hyvinvointialueiden myötä etääntyy myös asukkaiden vaikutusmahdollisuudet. Erikoissairaanhoito on järkevää organisoida sairaanhoitopiireittäin, mutta peruspalveluiden toteuttamiselle kuntien omana tuotantona on selvät perusteet.

Suomen poliittinen eliitti haluaa näyttäytyä monessa käänteessä EU:n mallioppilaana, mutta sote-palvelujen keskittämiseen ja ihmisistä etäännyttämiseen johtava kehitys kuitenkin jatkuu.


Huomionarvoista on, että EU:n kestävän kaupunkikehityksen ohjeiden mukaan peruspalvelut tulee olla asutuskeskuksissa kävelyetäisyydellä. Suomen poliittinen eliitti haluaa näyttäytyä monessa käänteessä EU:n mallioppilaana, mutta sote-palvelujen keskittämiseen ja ihmisistä etäännyttämiseen johtava kehitys kuitenkin jatkuu.

Meillä kommunisteilla on paljon kritiikkiä sote-uudistusta vastaan. Sitä suuremmalla syyllä osallistumme tammikuun aluevaaleihin.

Meillä kommunisteilla on paljon kritiikkiä sote-uudistusta vastaan. Sitä suuremmalla syyllä osallistumme tammikuun aluevaaleihin, joissa valitaan valtuutetut päättämään hyvinvointialueiden harteille tulevista asioista. Kommunistien tavoitteina on turvata julkiset lähipalvelut ja niille riittävä rahoitus sekä parantaa lähidemokratiaa ja asukkaiden ja työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia.

Korson asematunnelin aikataulunäytöt takaisin toimintaan!

Pimeä aikataulunäyttö Korson asematunnelissa 13.2.2021.

Näytöt, joiden tarkoitus on kertoa viimeisimpien bussivuorojen kulusta ja aikatauluista, ovat olleet pimeinä Korson asematunnelissa ainakin helmikuusta lähtien. Toimimattomat aikataulunäytöt ovat yksinkertaisesti huonoa infranhoitoa, joka pitää korjata.

Aikataulunäyttöjä ei ole alun perin asennettu turhan takia, vaan myös bussiaikatauluista kertovilla näytöillä on sama tärkeä tehtävä kuin juna-asemien näytöillä. Korson asematunnelissa näytöillä on iso merkitys etenkin siksi, että tunnelin kautta kuljetaan monesti junalta bussille. Ajantasaisen tiedon saaminen näytöiltä on oleellista. Silloin älypuhelinta käyttävien ei tarvitsisi tarkistaa aikatauluja joka kerta HSL-sovelluksesta, jonka reittioppaan ja lipun toimivuuden kanssa on muutenkin toistuvia ongelmia. Lisäksi pitää ottaa huomioon kaikki ne joukkoliikenteen käyttäjät, jotka eivät käytä sovellusta.

Edellytämme Korson asematunnelin aikataulunäyttöjen käyttöönottoa tai tarvittaessa korjaamista viipymättä. Nykyisellään näyttöjen toimimattomuus on selkeä puute ja huononnus kaupunki-infraan.

SKP:n Korson osasto

Avoimuuslupaus

Avoimuuslupaus äänestäjillemme ja asukkaille kuvassa tekstinä.

Meille SKP:n vantaalaisille ehdokkaille avoimuuden edistäminen on yksi keskeisimmistä tavoitteistamme – kuntien päätöksenteon tulee olla avointa ja julkista. Sitoudumme kuvan lupaukseen, joka on laadittu Perjantaisaunojen, kuntalaisten etävaalipaneelien, työryhmässä.

Asukkaiden tiedonsaannin ja osallistumisen laajentaminen on tärkein keino ehkäistä ennalta korruptiota. Valmistelussa on oltava erilaisia vaihtoehtoja, joihin asukkailla on mahdollisuus vaikuttaa.

Nykyisin muilta suljettuna pidettävät kunnanhallituksen ja lautakuntien kokoukset tulee avata julkisiksi lukuun ottamatta lain nojalla salassa pidettäviä asioita. Kuntien keskeisten johtajien työtehtäviin liittyvistä tapaamisista tulee kertoa julkisilla kalentereilla. Jääviyssääntöjen valvonta tulee olla tarkkaa.

Kasvomaskien jakelupisteitä lisättävä Vantaalla

Kasvomaskeja pöydällä.

Vantaan kaupunki on jo jonkin aikaa jakanut maksuttomia kasvomaskeja vähävaraisimmille ja haavoittuvimmassa asemassa oleville kaupunkiin sijoitettujen jakelupisteiden kautta. Alueellisesti katsottuna ilman omaa jakelupistettä on kuitenkin jäänyt isojakin alueita.

Koko maata koskevan kasvomaskisuosituksen sekä 13.3. voimaan astuneen HSL:n julkisen lähiliikenteen maskipakon käytännön toteutumisen vuoksi maskien maksuton jako on ehdottoman tärkeää, jotta kenelläkään syy maskittomuuteen ei olisi heikko rahatilanne. On myös äärimmäisen hienoa, että jakelupisteissä ei vaadita minkäänlaista köyhyystodistusta. Näin maskijako on vähemmän leimaavaa ja nopeammin sujuvaa.

Tällä hetkellä maskeja jaetaan Vantaalla yhteensä seitsemässä paikassa; Hakunilassa, Länsimäessä, Koivukylässä, Myyrmäessä ja kolmessa eri pisteessä Tikkurilassa. Jakelupisteiden suunnittelussa alueiden tasavertaisuus ei näy parhaalla mahdollisella tavalla. Jakelupisteitä ei löydy esimerkiksi lainkaan Korsosta, Martinlaaksosta tai Kivistöstä.

Peräänkuulutamme yhdenvertaisuuden tärkeyttä vähävaraisille suunnatun maskijakelun pisteiden sijoittamisessa. Korson, Martinlaakson ja Kivistön on ehdottomasti saatava omat maskijakelun pisteensä, jotta mahdollisimman harvalle tulisi tarvetta erikseen matkustaa hakemaan maskeja. Maskit kaupunkilaisille kävelyetäisyydellä!

SKP:n Korson osasto

Elmon hanketta vietävä yhä eteenpäin

Elmon asemapiirustus. Kuvankaappaus kaupungin asiakirjasta.

Korson ja Koivukylän rajaseuduille suunniteltu Elmon urheilunpuiston hanke sai taas vihdoin tuulta alleen, kun vapaa-ajan lautakunta hyväksyi hankkeen osaksi Vantaan lähivuosien liikuntapoliittisia linjauksia. SKP:n Korson osaston mielestä nyt on pidettävä huoli siitä, että hanke tällä kertaa todella etenee.

Urheilupuiston hanketta on suunniteltu jo vuosikymmeniä. Korson ja Koivukylän suuralueiden asukkailta puuttuu etenkin lähellä olevat sisäliikuntamahdollisuudet, ja siksi hankkeen eteneminen lautakunnassa on tervetullut asia. Elmon urheilupuiston yleissuunnitelma ja uimahallin hankesuunnitelma siirtyvät seuraavaksi teknisen lautakunnan käsittelyn alle.

Vaikka liikuntamahdollisuuksien lisääminen itsessään on todella tarpeen, niin Vantaalla olemassa olevien ja tulevien urheilupuistojen nimi ei kuitenkaan palvele tarkoitustaan erityisen hyvin. Kilpailumielisyyden sisältävän urheilun edistämisen sijaan pitää puhua liikunnan ja liikkumisen mahdollisuuksien lisäämisestä. Siksi mielestämme pitääkin käyttää ennemmin liikuntapuiston käsitettä. Julkisten liikuntapaikkojen ei tule palvella etupäässä kilpaurheilua.

Parannettavaa on tämän lisäksi ainakin siinä, miten kaikissa kaupungin hankkeissa tulisi huomioida alueen saavutettavuus joukkoliikenteellä ja kehittää alueen suunnitelmien ohella joukkoliikenneyhteyksiä, jotta parkkipaikkojen tarvetta, ja siten yksityisautoilua, voidaan vähentää.

Liikuntapaikkojen suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitava luontoarvot. Lisäksi koko kaupungin kannalta edullisempi ja turvallisempi rakentaminen voitaisiin taata, mikäli Vantaalla olisi kaupungin oma rakennusliike, joka vastaisi kaupungin hankkeiden rakentamisesta.

SKP:n Korson osasto

Linkki Elmon asemapiirustukseen ja hankkeen suunnitelmaselostukseen.