Naisten palkkatasa-arvon puolesta
Suurlakko
toi naisille äänioikeuden. Äänioikeuden lisäksi naisyhdistys oli
vuonna 1884 linjannut yhdeksi tavoitteekseen naisten palkka
tasa-arvon. Yhteiskunnassa on kuljettu tsaarin ajoista jo hyvän
matkaa, mutta silti naisten palkka tasa-arvon vaatimukset odottavat
yhä täyttymistään.
Suomi on yksi maailman rikkaimmista
maista ja ylpeilee edistyksellisyydellään sekä tasa-arvollaan,
muttei silti ole kyennyt toteuttamaan palkkatasa-arvoa. Vuosikymmeniä
jatkuneet pelkät puheet ilman niiden toteuttamista ovat kuin isku
vasten kasvoja niille naisvaltaisten matalapalkka-alojen naisille ja
miehille, jotka tekevät arvokasta työtä pitäen huolta suomalaisen
hyvinvointivaltion rakentajasukupolvesta. Myös tulevaisuuden
rakentajat ja me kaikki, jotka tänä päivänä pidämme yllä
hyökkäyksen kohteena olevan hyvinvointivaltion rippeitä,
tarvitsemme heidän työtänsä sekä huolenpitoansa.
Palkkatasa-arvon aikaansaaminen kuuluu sekä työmarkkinajärjestöille
ja työnantajille, että hallitukselle ja lainsäätäjälle. Asiaa
ei saa vain sysäillä ratkaisijalta toiselle. SKP:n Uudenmaan
piirijärjestö tukee Tehyn ja Superin ehdotuksia yleisten
palkankorotusten lisäksi tulevasta vuotuisesta tasa-arvoerästä,
jota toteutettaisiin 10 vuoden ajan.
Tarvitaan kuitenkin vauhtia
ja lisää toimia naisten palkkatasa-arvon saavuttamiseksi. Myös
valtiovallan on ryhdyttävä vaikuttaviin palkkatasa-arvotoimiin
työmarkkinajärjestöjen lisäksi. Lakia naisten ja miesten
välisestä tasa-arvosta on palkkatasa-arvon edistämiseksi
parannettava ja monien sen kohtien rikkominen on kriminalisoitava.
Rikoslain työsyrjintä- ja kiskonnantapainen työsyrjintä-säännökset
on uudistettava paremmin vastaamaan naisten palkkatasa-arvon
rikkomisten rangaistavuutta ja viimeksi mainittu rangaistusnormisto
on muutettava törkeäksi työsyrjinnäksi, jossa kiinnitettäisiin
huomiota rikkomisella tavoiteltuun hyötyyn.
Tarvitaan
pakottavia minimipalkkamääräyksiä naisten palkkatasa-arvon
edistämiseksi, joilla asetettaisiin alarajoja suhteessa miesten
vastaavaan palkkaukseen ja miesten ja naisten ammattien vastaavuuden
tai vaativuuden arviointisäännöksiä ja palkka-avoimuuden ja
vuotuisten palkka-arviointien toteuttamista sekä työehto- ja
virkaehtosopimusmääräysten sukupuolivaikutuksien arviointeja,
(suvaus).
Julkisten hankintojen kilpailutuksessa on huomioitava
myös, miten hyvin naisten palkkatasa-arvon vaatimuksia on
toteutettu.
Työehtosopimusneuvottelujen liittokierroksen avaus
ei riitä kompensoimaan kiky-politiikan tappioita työntekijöille
eikä palkkaeriarvoisuuden kaventamiseen. Sopimuskierroksen avaus ei
voi sitoa vielä neuvottelevien ammattiliittojen käsiä huonoihin
ratkaisuihin. Liittojen on toimittava itsenäisesti oman ammattialan
työntekijöiden aseman korjaamiseksi. Kaikille aloille yhteisiä
tarpeita ovat talkoopäivien poistaminen ja sotu- maksujen
kompensaatio.
Erityisen tärkeää on se, että julkisen
sektorin naisvaltaisten alojen sopimuksilla voidaan nyt korjata
palkkatasa-arvon paha vääristymä. Julkisen sektorin palkkatason
korjaaminen sekä tasa-arvon toteuttaminen edellyttää rahoituksen
turvaamista ja se on siten myös hallituspoliittinen kysymys.
Julkisen talouden kuntoon saattaminen edellyttää pääomaverojen
tuntuvaa kiristämistä ja kuntien valtionosuuksien lisäämistä.
SKP:n Uudenmaan piirijärjestö tukee naisvaltaisten
matalapalkka-alojen neuvottelutavoitteiden toteuttamista. Tuemme myös
mahdollisia työtaistelutoimia jollei neuvotteluteitä asiaa saada
korjattua. Vaadimme myös muiden alojen solidaarisuutta taistelulle
tasa-arvon puolesta. Kyseessä on työläisten yhteinen asia!
SKP:n Uudenmaan piirijärjestön Piirikomitea 8.3.2020